tesa® professionele maskeringstape voor kunststof
Maskering op kunststoffen en & antikleeflagen

Maskering op kunststoffen en & antikleeflagen

Met het goede maskeringsproduct kan zelfs een lastig oppervlak eenvoudig en probleemloos worden behandeld.



Zoals vroeger worden ze niet meer gemaakt!

En daarvoor bestaan heel vaak goede redenen, bijvoorbeeld als het om pvc-ramen gaat. Ze zijn goedkoper dan hout en aluminium, makkelijk in het onderhoud, recyclebaar en gaan ook redelijk lang mee. Maar als je ze wilt maskeren, moet je nog altijd voorzichtig zijn.
En dat komt omdat oude kozijnen, vooral kozijnen op het zuiden die vol in de zon staan, kunnen verouderen, waarbij ze een mat, vuil of kalkachtig oppervlak krijgen dat snel verkleurt of beschadigt.

Potentiële pvc-valkuilen en wat je eraan kunt doen

Maskeren op pvc-kozijnen kan lastig zijn als de verkeerde tape wordt gebruikt.
Maskeren op pvc-kozijnen kan lastig zijn als de verkeerde tape wordt gebruikt.

Als je bang bent dat de kwetsbare oppervlakken van een klant zullen verkleuren of beschadigen, vergeet dan niet voordat je begint een tapetest te doen (indien mogelijk in het bijzijn van de klant), en vertel de klant wat jouw zorgen en de risico’s zijn. Dit zijn de drie meest voorkomende risico's bij pvc-kozijnen:

  • Als de tape moeilijk te verwijderen is en blijft scheuren, kan dat komen omdat het pvc tijdens het verouderen poreus is geworden, en gevoeliger is voor de kleefstof in de tape. Om het risico op beschadiging of verkleuring te voorkomen, moet je het oppervlak vooraf schoonmaken en een tape met gemiddelde hechtkracht gebruiken, zoals tesa® 4440 Precision Mask® voor buiten.
  • Het is mogelijk dat de tape na het verwijderen een oppervlak met kleurverschillen achterlaat. Dit komt omdat de tape wat van het opgehoopte vuil en stof van het verweerde oppervlak heeft verwijderd. En dat is nog een goede reden om de oppervlakken voordat je de tape aanbrengt over de hele breedte van de kozijnen schoon te maken.
  • Het is mogelijk dat het pvc-oppervlak enige tijd na het verwijderen van de tape enigszins geel of bruin wordt. Dat komt doordat de antiverweringsstoffen uit de kleefstof van de tape op het pvc achterblijven. Hoewel blootstelling aan zonlicht deze verkleuringen in zekere mate zal laten verbleken, is voorkomen beter dan genezen. Daarom nogmaals: maak oppervlakken schoon voordat je de tape aanbrengt. Als je nog steeds vindt dat de verkleuring een probleem is, is dat niet het eind van de wereld – daarom worden er speciale verfsoorten voor pvc gemaakt.
read more

Iets op een antikleeflaag kleven

Veel moderne materialen bevatten antikleefstoffen – materialen als:

  • Teflon, polyethyleen (PE) en polypropyleen (PP) 
  • Bepaalde verven met siliconenhars en gips op basis van siliconenhars 
  • Afdichttapes en afdichtmiddelen voor buiten 
  • Bepaalde constructie-elementen met poedercoating (meestal met structuurlak of glittereffect)

Deze zijn meestal bedoeld om het leven makkelijker en mooier te maken, omdat ze vuilafstotend en makkelijk te reinigen zijn. Maar als het om maskeren gaat, maken ze het leven juist moeilijker.

We hebben hiervoor (nog) geen algemeen toepasbare oplossing gevonden, maar tot die tijd zijn er toch enkele tesa® producten waarmee je loslaten voorkomt: (zoals altijd kun je beter het zekere voor het onzekere nemen en voordat je begint een tapetest uitvoeren.)

  • tesa® producten met een siliconenkleefstof (bijvoorbeeld tesa® 4331) kunnen op een ondergrond worden gebruikt die siliconen bevat of ermee verontreinigd is.
  • Als het om siliconenharsgips gaat, kan ook tesa® 4663 heavy duty ducttape de klus klaren. Deze tape mag echter niet langer dan drie dagen blijven zitten.  
  • tesa® 4363 / tesa® 4370 textieltapes of tesa® 4331 maskeringstape kunnen vaak de oplossing zijn op bouwkundige elementen met speciale verfeffecten. 


Het lijkt voor de hand liggend, maar als je een oppervlak tegenkomt met slechte kleefeigenschappen (en met name een structuurverf, omdat deze het gevoeligst zijn voor kleefstoffen), ga dan na of het maskeren van het gehele vlak misschien een optie is.

read more