Automobielindustrie treedt binnen in het tijdperk van de digitalisering

Van pk's tot data, digitalisering in de automobielindustrie

Omdat klanten in deze sector in steeds hogere mate een technologisch geavanceerd interieur verwachten, moeten OEM's verschillende uitdagingen aangaan om te kunnen profiteren van deze lucratieve markttrend.

10 okt. 2017

Omdat de auto een essentieel onderdeel wordt van het digitale leven van een klant, zal deze steeds meer een naadloze technologisch hoogstaande, deur-tot-deur, multimodale reiservaring verwachten. Om tegemoet te komen aan deze grotere vraag naar elektronisch geavanceerde voertuigen, bevindt de wereldwijde automobielindustrie zich momenteel in een belangrijke transformatie. Terwijl het gebruik van slimme apparaten al meer dan 10 jaar alomtegenwoordig en een vanzelfsprekend facet is van het dagelijks leven, is de zgn. connected auto nog maar kort een meer integraal onderdeel van onze mobiele levensstijl geworden. Volgens een recent onderzoek van Accenture wordt geschat dat de totale waarde van connectiviteitsoplossingen in de automobielmarkt (inclusief hardware, software en intelligente services in het voertuig) in 2020 tot €100 miljard en in 2050 tot €500 miljard zal zijn gestegen. 

Als autobedrijven niet bijblijven, zullen technologiebedrijven hierin de leiding nemen

Om de autoproductie volledig in de 21e eeuw te brengen, moeten de wereldwijde OEM's (original equipment manufacturers) voor auto's en hun leveranciers uitvinden hoe ze kunnen profiteren van de connected auto-trend. Als dit niet lukt zullen de huidige marktleiders in persoonlijke data en technologie (bijv. Google, Apple, etc.) de op internet gebaseerde auto-ervaring claimen, waardoor de winst en klantloyaliteit uit de waardeketen worden geheveld.

Omdat de wereld steeds meer connected wordt, worden OEM's geconfronteerd met verschillende uitdagingen. Terwijl consumenten connectiviteit willen in hun voertuigen, willen ze niet extra betalen voor functionaliteit en services die ze nu normaal vinden. Ze verwachten dat hun smartphones, tablets, en dashboardschermen soepel werken in hun auto. En terwijl de hardware voor eindconsumenten steeds verfijnder en kleiner wordt, moet het ontwerp van auto-interieurs deze nieuwe interactieve functionaliteit zo naadloos, intuïtief en onopvallend mogelijk integreren.

Een harmonieuze integratie van de digitale ervaring in auto's

Om onze klanten te helpen om aan kop te blijven, zorgen onze tapes voor een harmonieuze integratie van digitale elementen zoals boordcomputers, touchscreens en instrumentenpanelen in nieuwe concepten voor auto-interieurs. tesa biedt ook een reeks geavanceerde hechtoplossingen voor het monteren van digitale elementen in het interieur, waaronder bevestigen van schermen, sealen, afschermen en aarden.

5 voordelen voor een digitaler auto-interieur

  1. Optisch duidelijk: hechtoplossingen van tesa leveren een uitstekende onderdrukking van bellen en langdurige uv-bestendigheid, zelfs onder zware omstandigheden.
  2. Blokkering van licht: Onze acrylkleefstoffen met PET-rug zijn ontwikkeld voor het bevestigen van lcd-paneel en back-light-unit en bieden daarom een superieure blokkering van licht in displays en afdekking van printplaten.
  3. Elektrische isolatie: Het isolatie-assortiment op basis van PET en PI biedt de beste temperatuurbestendigheid en elektrische isolatie.
  4. Vullen van gaten en demping: Vormbare schuimruggen compenseren ontwerptoleranties, waardoor bevestiging van ongelijke en gebogen oppervlakken mogelijk wordt.
  5. Aarding en afscherming: Met een uitstekend elektrisch geleidingsvermogen in XYZ-richting, biedt het veelzijdige assortiment elektrisch geleidende tape van tesa EMI-afscherming en aarding van stijve en flexibele printplaten.

Bewezen expertise en R&D in zowel consumentenelektronica als automobielsector

Volgens een onderzoek van KPMG van januari 2016 wordt digitalisering gezien als de hoogste prioriteit tot 2024 door 50% van de toonaangevende professionals in de automobielindustrie. Met onze gevestigde toepassings- en productexpertise in consumentenelektronica, staan we sterk gepositioneerd om autofabrikanten te helpen concurreren in deze zich in hoog tempo ontwikkelende digitale wereld. Wij zijn al tientallen jaren erkend en gecertificeerd partner voor de automobielindustrie en bieden de mate van ondersteuning voor technische toepassingen en wereldwijde R&D die nodig is om de waardeketen te verschuiven van paardenkracht naar data. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen via het onderstaande e-mail formulier.